Légzsákos motoros ruha,
dzseki, kabát, mellény

Mi is az a légzsákos kabát és hogyan működik?

A motorkerékpárosok (és lovasok) biztonságának új dimenzióját nyitotta meg a kabátba integrált légzsákrendszer, amelyhez egy aktiváló zsinór és sűrített légnemű anyaggal töltött patron tartozik. Motorra (lóra) üléskor hozzá kell csatolni magunkat a flexibilis zsinórral a motor testéhez (nyereghez). A zsinór másik vége a ruhában levő CO2 gázzal töltött patron nyitószerkezetéhez kapcsolódik. Esésnél, ütközésnél a motortól eltávolodó motoros (lóról leeső lovas) teste megrántja a rögzítő kábelt, ezáltal nyitja a patront, így a légzsákrendszer 0.1 - 0.3 másodperc alatt automatikusan felfújódik. A légzsákos kabát (mellény, dzseki) hatékonyan védi a használója életfontosságú szerveit, a gerincet, nyakat, bordákat, kulcscsontot, mert a felsőtestet ért ütődéseket nagymértékben csillapítja.

A légzsákos kabát magyar találmány

A motorosok (és lovasok) légzsákos kabátja (mellénye, dzsekije) egy régóta meglevő magyar találmány, feltalálója Straub Tamás. A hivatalos bejelentés 1976-ban, közzététele (nyilvánosságra hozatala) 1977-ben volt. A találmányi bejelentés eredeti dokumentumait itt megnézheti.

Légzsákos kabátban bemutatott törés-teszt

ADAC: hasznos a légzsákmellény a motorosoknak

Az ADAC két légzsákmellényt tesztelt, a konklúzió: hasznos az utólagos védelem a motorkerékpárosoknak.
Mivel a motorkerékpároknál nincs az utast körbefogó biztonsági utascella, akkor jár a legjobban a motoros, ha a saját testén viseli a védőmezőt. A német ADAC most két légzsákmellényt tesztelt, és arra az eredményre jutott, hogy igenis számottevő védelmet nyújtanak ezek a ruhadarabok. ... Tovább olvas

Légzsákos ruha mentette meg az életét

Korábban többször foglalkoztunk már az ütközéskor felfúvódó motoros öltözettel, ám még soha nem tudtuk megmutatni ilyen egyértelműen, hogy mi is a gyakorlati haszna.
44 évvel ezelőtt egy magyar feltaláló, név szerint Straub Tamás fejéből pattant ki az ötlet, hogy milyen hatékony lenne egy motorosoknak fejlesztett, eséskor légzsákokkal védő ruházat. A kábeles kioldású felsőre 1976. november 30-án nyújtott be szabadalmi igényt, s azóta a nagy gyárak - immáron vezeték nélküli változatban - készítik a hasonló elven működő védőöltözeteket síelőknek, motorosoknak ... Tovább olvas

Légzsákos kabát: Régen (1976) és most (Dainese)

Miért hasznos és ajánlott a légzsákos kabát?

Motorosok és lovasok gyakran szembesülnek azzal a dilemmával, hogy egyrészt nagyon szeretik a motorozást és lovaglást, másrészt ez egy eléggé veszélyes szórakozás és közlekedési mód. A múltban még egy kis baleset, vagy kemény földet érés is súlyos testi egészségkárosodást okozhatott. Komoly sérülések és a halál meglehetősen gyakori volt az ilyen eseménynél. A légzsákos kabát technológia megjelenése rendkivűli módon megnövelte a motorkerékpárosok és lovasok biztonságát.
A légzsákos kabát egy olyan eszköz, amely egy zsinór és CO2-patron révén egy hihetetlenül gyorsan felfújható párnát hoz létre a motoros vagy lovas felső teste körül, ha azok hirtelen leesnek a járműről vagy a lóról. Ez az eszköz mintegy 25-30 kiló erő fellépésekor lép működésbe, ezért nem jellemző a nem várt felfújódás, mert egy álló motorról való leszálláskor nincs elegendő erő a légzsák működtetéséhez. Ha valaki az akarata ellenére repül le a lóról vagy a motorról, a légzsák a legnagyobb valószínűséggel működésbe lép és védelmet nyújt az esés során.

A motorkerékpárosok (lovasok) légzsákos kabátját nem arra tervezték, hogy együtt hordjuk vagy összekapcsoljuk bármi mással. Például a kabát felett viselt hátizsák miatt a légzsák nem tud megfelelő módon működésbe lépni. Az ilyen védőruhának két általános formája létezik: a mellény és a dzseki (kabát). Leggyakrabban szintetikus anyagokból vagy bőrből készítenek légzsákos kabátot.
Ezeknek az eszközöknek a fő funkciója, hogy megvédje a nyakat, gerincet és a törzs főbb szerveit. A megfelelő sisakkal (kobakkal) együtt használva nyújtja a legnagyobb védelmet. A légzsák a másodperc töredéke alatt felfújódik, ha a megfelelő erő megrántja a zsinórt. A légzsákos kabát többszöri felfújódást is kibír, ami azt jelenti, hogy egy alapos biztonsági ellenőrzés és egy másik CO2 patron szükséges csupán az újbóli használathoz.
Aki komolyan gondolja a biztonságos motorozást vagy lovaglást, az ilyen tipusú biztonsági felszerelést visel. Nagyon hasznos lenne, ha ennek az eszköznak a használata is ugyanúgy kötelezővé vagy elterjedtté válna szerte a világon, mint a bukósisak, illetve kobak.

Kommentár nélkül ...

Motorosok ezreinek életét lehetne megmenteni évente

ha a légzsákos kabátot mindenütt a világon használnák.

Több tucat motorkerékpáros életét lehetne megmenteni évente (csak Nagy-Britanniában), ha a légzsákos kabát használatát kötelezővé tennék - vélekedtek brit baleseti és sürgősségi orvosok.
A kabátok hasonló védelmet nyújtanak, mint a gépkocsik légzsákjai, mert automatikusan felfúvódnak, amint ütközik a motoros. A kabát rögzítve van a motorhoz egy kábellel, amely aktiválja a légzsákrendszert, amikor a motoros hirtelen lerepül a motorról.
A brit Közlekedési Minisztérium jelenleg nem tervezi a törvények ilyen irányú módosítását, de mindent üdvözölnek, ami a motorosok biztonságának növelését célozza...
Tovább olvas

Légzsákos kabátot használnak a motoros rendőrök

Japánban, Olaszországban, Franciaországban, Brazíliában, az USA-ban, Tajvanon...

Írjon nekünk, ha a portállal vagy az oldallal kapcsolatban mondanivalója van:

Az oldalon szereplő információk, képek, publikációk és adatbázisok szerzői jogvédelem alatt állnak. © | Javasolt minimális képernyő-felbontás: 1024 x 768